Use of the medicinal leech for salvage of venous congested microvascular free flaps of the head and neck
Retrospective case series published in Am J Otolaryngol (2011)
Abstract
OBJECTIVE: The objective of the study was to determine the utility of leech therapy in venous congested microvascular free flaps in which venous outflow could not be established or surgical revision was unsuccessful. METHODS: We conducted a retrospective review of all patients at a tertiary referral center from January 2002 to December 2008 who received leech therapy for a venous congested microvascular free flap in which venous outflow could not be established primarily or failed surgical revision. RESULTS: Six patients were identified. Leech therapy was required for a median of 9 days (4-14 days). The median lowest hemoglobin level per patient was 8.0 g/dL (5.4-9.3 g/dL). All patients (6/6, 100%) required blood transfusions during therapy. The median number of units of packed red blood cells transfused per patient was 13.5 U (4-29 U). All flaps (6/6, 100%) were successfully salvaged with leech therapy. There was one minor complication, observed as 2 episodes of syncope in the same patient, related to anemia. There were no cases of infection transmitted as a result of leech therapy. CONCLUSIONS: Leech therapy can be used to successfully salvage venous congested microvascular free flaps in the absence of primary venous outflow. Leech therapy can be used safely and with little morbidity compared with other reports.
Abstract sourced from PubMed (NCBI) for the cited record. See the original publication for the authoritative version.
Zusammenfassung
Six patients with venous-congested microvascular head and neck free flaps treated with leech therapy: 100% flap salvage. All 6 required blood transfusion (median 13.5 units); no documented infection transmissions.
Warum dies für die Hirudotherapie relevant ist
Diese retrospektive Auswertung von sechs Patienten setzte die Blutegeltherapie ein, um venös gestaute mikrovaskuläre freie Lappen im Kopf-Hals-Bereich zu retten, bei denen der venöse Abfluss nicht wiederhergestellt werden konnte oder eine chirurgische Revision fehlgeschlagen war, und berichtete, dass alle sechs Lappen erfolgreich gerettet wurden, wobei die Hauptmorbidität eine Anämie war (jeder Patient benötigte eine Transfusion, Median 13,5 Einheiten) und keine durch Blutegel übertragenen Infektionen auftraten. Für ASH ist dies ein nützliches klinisches Signal dafür, dass die Blutegeltherapie freie Lappen retten kann, wenn keine chirurgische venöse Option mehr verbleibt — genau die Nische, in der die Therapie am ehesten zu rechtfertigen ist. Bei jedoch nur sechs Patienten, retrospektivem Design und ohne Vergleichsgruppe ist die 100-%-Rettungsrate eine kleine Fallserie, keine verallgemeinerbare Evidenz, und sie unterstreicht, dass der Preis des Erfolgs ein erheblicher, transfusionspflichtiger Blutverlust ist.
Zitation
Use of the medicinal leech for salvage of venous congested microvascular free flaps of the head and neck.
Koch CA, Olsen SM, Moore EJ · American journal of otolaryngology, 2011
Verwandter klinischer Kontext
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