Amerikanische Gesellschaft für Hirudotherapie

Outcomes and current state of deep inferior epigastric perforator flap surgery in Peru and Mexico

Multi-institutional cohort published in Plastic and Reconstructive Surgery Global Open (2025)

Zuletzt aktualisiert: June 18, 2026Geprüft von: ASH Editorial Board
Research article — evidence reviewArticle reference
Evidence: Research reportSpeichel-PharmakologieKlinische StudienZiegler Rodriguez OR et al. · Plastic and reconstructive surgery. Global open, 2025

Abstract

BACKGROUND: In developing countries, breast reconstruction has multiple barriers, especially related to microsurgical procedures. Our aim was to describe the characteristics and outcomes of patients who underwent deep inferior epigastric artery perforator (DIEP) flap in 2 Latin American countries (Peru and Mexico) performed by recent postgraduate microsurgery fellows. METHODS: A retrospective study of a case series of breast cancer patients who underwent DIEP flap surgery in 5 surgery centers in 2 different countries, Peru and Mexico, was conducted. RESULTS: A total of 45 female patients were included, the mean age was 47.62 years with a median body mass index of 24.91 kg/m2. The majority of patients had a presurgical diagnosis of mastectomy (91.1%), whereas 8.9% had chronic radiodermatitis. Moreover, the most common reason for surgical intervention was breast reconstruction after breast cancer surgery (88.9%). The median operative time and length of hospital stay were 8 hours (range 3-14 h) and 6 days (range 3-21 d), respectively. Twenty percent of patients required blood transfusions, 24.4% had venous congestion, and 15.6% presented wound dehiscence. Moreover, 9 (33.3%) patients required reoperation and 6 required salvage procedures (15.6%). CONCLUSIONS: Due to the multiple healthcare barriers in these countries, a very low number of DIEP flaps are performed in Peru and Mexico. Outcomes were worse in Peru compared with Mexico, with complication rates similar to those of other Latin American countries but higher than those of interventions performed in more experienced hands in the United States and Europe.

Abstract sourced from PubMed (NCBI) for the cited record. See the original publication for the authoritative version.

Publication typeJournal Article

Zusammenfassung

Multi-institutional DIEP-flap surgery outcomes in Peru and Mexico — covers postoperative MLT use rates and venous-congestion management protocols.

Warum dies für die Hirudotherapie relevant ist

Diese retrospektive Fallserie (Ziegler Rodriguez et al., Plastic and Reconstructive Surgery Global Open 2025) beschrieb 45 Brustkrebspatientinnen, die an 5 Zentren in Peru und Mexiko durch kürzlich ausgebildete Mikrochirurgie-Fellows eine Rekonstruktion mit einem Lappen aus tiefen unteren epigastrischen Perforatoren (deep inferior epigastric perforator, DIEP) erhielten; die Komplikationen umfassten venöse Stauung bei 24,4%, Wunddehiszenz bei 15,6%, Transfusionsbedarf bei 20% und Reoperationsbedarf bei 33,3%, und die Ergebnisse wurden in Peru als schlechter als in Mexiko und höher als in Fallserien erfahrenerer Zentren in den USA und Europa berichtet. Die Relevanz für die Hirudotherapie ist kontextbezogen: Die venöse Stauung freier Lappen wie des DIEP ist die wichtigste klinische Situation, in der medizinische Blutegel als Rettungstherapie eingesetzt werden, sodass eine venöse Stauungsrate von nahezu 25% den anhaltenden Bedarf an Werkzeugen zur Stauungsrettung in der Mikrochirurgie unterstreicht. Ehrlicher Vorbehalt: Dies ist eine kleine einarmige Fallserie, die Lappenergebnisse und Hindernisse im Gesundheitswesen in zwei Ländern dokumentiert; sie untersucht oder erwähnt die Blutegeltherapie nicht, und der Abstract berichtet über keinen Blutegeleinsatz.

Zitation

Outcomes and current state of deep inferior epigastric perforator flap surgery in Peru and Mexico.

Ziegler Rodriguez OR et al. · Plastic and reconstructive surgery. Global open, 2025

Verwandter klinischer Kontext

Zur ASH-Bibliothek hinzugefügt: May 27, 2026 · Letzte Aktualisierung der Website: June 18, 2026

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