Amerikanische Gesellschaft für Hirudotherapie

2025 ESVM Guidelines on interventional treatment of venous thromboembolism.

Research article published in VASA. Zeitschrift fur Gefasskrankheiten (2025)

Zuletzt aktualisiert: June 18, 2026Geprüft von: ASH Editorial Board
Research article — evidence reviewArticle reference
Evidence: Practice guidelineKlinische StudienArzneimittelentwicklungSchlager O et al. · VASA. Zeitschrift fur Gefasskrankheiten, 2025

Abstract

The number of endovascular interventional procedures for catheter-based therapy (CBT) of acute venous thromboembolism (VTE), comprising deep vein thrombosis (DVT) and pulmonary embolism (PE), has been increasing over the past years. The development of more efficient thrombectomy systems for CBT of VTE has potentially enhanced the efficacy of interventional treatment of VTE. Nevertheless, indications for CBT of VTE, i.e. catheter-directed thrombolysis (CDT) or catheter-based mechanical thrombus removal, need to be established based on existing data and expert consensus. Vascular experts should be involved in the decision-making process on CBTs in patients with acute VTE, and thrombus removal procedures should be performed in centers with experience in interventional treatment of VTE. This guideline document of the European Society of Vascular Medicine (ESVM) provides recommendations on indications and management of CBT in acute VTE and is endorsed by the European national societies of Vascular Medicine.

Abstract sourced from PubMed (NCBI) for the cited record. See the original publication for the authoritative version.

Publication typeJournal ArticlePractice Guideline
Indexed MeSH termsHumansVenous ThromboembolismThrombolytic TherapyTreatment OutcomeConsensusThrombectomyEndovascular ProceduresRisk FactorsEvidence-Based MedicinePulmonary EmbolismClinical Decision-MakingVenous Thrombosis

Zusammenfassung

The number of endovascular interventional procedures for catheter-based therapy (CBT) of acute venous thromboembolism (VTE), comprising deep vein thrombosis (DVT) and pulmonary embolism (PE), has been increasing over the past years.

Warum dies für die Hirudotherapie relevant ist

Diese Konsensusleitlinie der Europäischen Gesellschaft für Gefäßmedizin (European Society of Vascular Medicine) befasst sich mit der katheterbasierten Therapie (kathetergesteuerte Thrombolyse und mechanische Thrombusentfernung) der akuten venösen Thromboembolie (venous thromboembolism) und stellt fest, dass die Prozedurvolumina und die Effizienz der Thrombektomiesysteme gewachsen sind, dass die Indikationen jedoch weiterhin auf begrenzten Daten plus Expertenkonsens beruhen, und empfiehlt, dass solche Eingriffe in erfahrenen Zentren mit Beteiligung von Gefäßexperten erfolgen. Für ASH kartiert sie die klinische Landschaft der akuten DVT und Lungenembolie, die die Forschung an antikoagulatorischen und thrombolytischen Wirkstoffen motiviert — denselben antithrombotischen Problemraum, aus dem das Sekretom des medizinischen Blutegels (hirudin, calin, destabilase und verwandte fibrinolytische/thrombozytenhemmende Moleküle) als Quelle für Ansätze der Wirkstoffsuche untersucht wird. Ehrlicher Vorbehalt: Es handelt sich um ein Leitliniendokument, das vorhandene Evidenz und Expertenmeinung zusammenfasst, nicht um neue Studiendaten, und es betrifft ausschließlich gerätebasierte und pharmakologische Interventionen — es trifft keine Aussage über die Blutegeltherapie oder aus Blutegeln gewonnene Verbindungen, und ASH zitiert es ausschließlich als Kontext für das Feld der Thrombose.

Zitation

2025 ESVM Guidelines on interventional treatment of venous thromboembolism.

Schlager O et al. · VASA. Zeitschrift fur Gefasskrankheiten, 2025

Verwandter klinischer Kontext

Zur ASH-Bibliothek hinzugefügt: May 28, 2026 · Letzte Aktualisierung der Website: June 18, 2026

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