Successful salvage of venous thrombosis of a free flap by creation of a venocutaneous fistula.
Research article published in Journal of reconstructive microsurgery (2011)
Abstract
This report describes the creation of a venocutaneous fistula to salvage a free fibular osteocutaneous flap compromised by extensive venous thrombosis. This technique has previously been described for salvage of digital replants, but this is the first report of a venocutaneous fistula being used to salvage a free flap. A 21-year-old woman underwent a 9-cm resection of the distal left tibia for an aneurysmal bone cyst. A contralateral right fibular osteocutaneous free flap was used for reconstruction. On postoperative day 2, the skin paddle showed evidence of venous congestion. Reexploration demonstrated extensive thrombosis throughout the entire venous system of the flap. The venae comitantes were transected as far back as possible and brought to the surface of the skin through two small stab wounds to allow venous egress. After a short course of heparin and dextran, the skin flap healed uneventfully and both osteosynthesis sites consolidated. A venocutaneous fistula provides a path of relatively low resistance for venous outflow, improving the arterial inflow-venous outflow balance for a short time until neovascularization and collateral venous channels develop. The venocutaneous fistula technique may be considered for salvage of free flaps compromised by extensive venous thrombosis.
Abstract sourced from PubMed (NCBI) for the cited record. See the original publication for the authoritative version.
Zusammenfassung
Successful salvage of venous thrombosis of a free flap by creation of a venocutaneous fistula.
Warum dies für die Hirudotherapie relevant ist
Jones et al. (2011, J. Reconstr. Microsurg.) berichten über einen Einzelfall, in dem ein freier fibulärer osteokutaner Lappen, der durch eine ausgedehnte venöse Thrombose nach einer Rekonstruktion der distalen Tibia bei einer 21-jährigen Frau beeinträchtigt war, durch Anlage einer venokutanen Fistel gerettet wurde — indem die durchtrennten Begleitvenen an die Hautoberfläche geführt wurden, um bis zur Entwicklung der Neovaskularisation einen venösen Abfluss mit geringem Widerstand zu ermöglichen — wobei der Lappen nach einem kurzen Verlauf von heparin und Dextran abheilte. Dies ist direkt relevant für die klinische Nische, in der die Hirudotherapie eingesetzt wird, da medizinische Blutegel ein etabliertes Adjuvans zur Linderung venöser Stauung in versagenden Lappen und Replantaten sind; die Arbeit beschreibt eine alternative chirurgische Abflusstechnik, die dasselbe Ungleichgewicht zwischen arteriellem Zufluss und venösem Abfluss adressiert, auf das die Blutegeltherapie abzielt — ein nützlicher Kontext für die Evidenzkarte von ASH zur Lappenrettung. Ehrliche Vorbehalte: Dies ist ein einzelner Fallbericht (niedrigste Evidenzstufe, nicht verallgemeinerbar), er beschreibt eine chirurgische Fistel und keine Blutegeltherapie, und Blutegel sind nicht die hier untersuchte Intervention.
Zitation
Successful salvage of venous thrombosis of a free flap by creation of a venocutaneous fistula.
Jones et al. · Journal of reconstructive microsurgery, 2011
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