Bariatric venous thromboembolism prophylaxis: an update on the literature.
Research article published in Expert review of hematology (2019)
Abstract
Introduction: Rates of obesity have been increasing worldwide and with the current situation obesity now represents an epidemic. Bariatric surgery is one the most effective ways to help reduce weight and sustain weight loss. Venous thromboembolism is a major cause of morbidity and mortality among bariatric surgery patients with no clearly established guidelines on prophylaxis. Areas covered: In this review the authors summarize clinical studies evaluating unfractionated heparin (UFH) and low molecular weight heparins (LMWH) in bariatric surgery patients. The authors present studies that assessed venous thromboembolic (VTE)-related risk stratification but also various dosing regimens of heparin products in this population of patients. Moreover, the authors will also present the feasibility of using direct oral anticoagulants (DOACs) for venous thromboembolism (VTE) prevention along with providing a summary of few current guidelines for VTE prevention in bariatric surgery patients. Expert opinion: Based on the data presented in this review, the authors conclude that LMWHs may be better options than UFH for VTE prophylaxis in bariatric surgery patients. We also conclude that risk stratifying bariatric patients may be a better approach when deciding on the best thromboprophylaxis modality, dose and duration.
Abstract sourced from PubMed (NCBI) for the cited record. See the original publication for the authoritative version.
Zusammenfassung
Bariatric venous thromboembolism prophylaxis: an update on the literature.
Warum dies für die Hirudotherapie relevant ist
Dieser Literaturübersichtsartikel zur Prophylaxe der venösen Thromboembolie in der bariatrischen Chirurgie fasst Studien zu unfraktioniertem heparin, niedermolekularen heparin und direkten oralen Antikoagulanzien zusammen und schließt, dass niedermolekulare heparin dem unfraktionierten heparin vorzuziehen sein könnten und dass die Risikostratifizierung die Wahl von Modalität, Dosis und Dauer leiten sollte. Seine Relevanz für die Hirudotherapie ist kontextuell und nicht direkt; er ordnet die Wissenschaft der aus Blutegeln gewonnenen Antikoagulation in die weitere Landschaft der systemischen Thromboseprophylaxe ein, in der kein Blutegelprodukt verwendet wird. Der klare Vorbehalt ist, dass dieser Übersichtsartikel die systemische Antikoagulanzienprophylaxe bei chirurgischen Patienten behandelt und weder medizinische Blutegel noch das Blutegelsekretom erwähnt, sodass er nur über den allgemeinen Antikoagulationskontext informiert und keine Implikation für die Blutegeltherapie trägt.
Zitation
Bariatric venous thromboembolism prophylaxis: an update on the literature.
Hamadi et al. · Expert review of hematology, 2019
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